tisdag 5 juli 2011

Skam den som ger sig

Idag har jag shoppat en Porsche 912-motor. Inte i prima skick, men blocket sitter ihop även om det är dammigt och skitigt.

Jag hörde talas om den här motorn för många år sedan och den har suttit i både en RPB Piraya och en RPB GT som ägdes av motortrimmaren och RPB-medarbetaren Bror Jaktlunds bror Martin. Det som fick mig att få upp ögonen för motorn var att Bror Jaktlund ska ha pillat med den och enligt ryktet även använt sin trimmarmagi också. Han som jag köpte motorn av hade köpt vraket av den RPB GT som Martin Jaktlund hade ägt och som sprängdes i Lasse Hallströmfilmen "Hjälp jag är med barn".

Sedan några år tillbaka har jag skickat ett årligt mail till ägaren av motorn och påminnt om mitt intresse för den och ser man på för någon vecka sedan så kom det ett mail där han frågade om jag var fortsatt intresserad och det var jag.

En intressant sak med motorn är att det är en 912-motor från 1965, men före själva motornumret stod ett KD vilket betyder att den är fabriksrenoverad. Men redan 1968/69 monterades den in i Pirayan, så motorn måste ha haft ett kort och intensivt liv. Min gissning är att den suttit i en 912-rallybil (vilka var ganska vanliga - tro det eller ej) och levt ett hårt liv med både motorras och utskrotning bara efter några år.

Förutom motorn följde även originalinstrumenten från Martin Jaktlunds RPB GT med. Tuffa Jaegerinstrument.

Och som bonus följde den här trevliga boken med.

Helt klart väldigt nöjd efter kvällens shoppingrunda och speciellt eftersom jag har haft motorn på "span" under flera år. Och ett stort tack till lekkamraten Jesse som gladligen hjälpte till att bära och kånka.

Inga kommentarer: