måndag 11 juli 2011

Lumpbodsfyndat med RPB-tema!

Jag har en väldigt stark dragning att smita in i alla lumpbodar som jag passerar och idag var inget undantag. Det som gjorde dagens besök var att jag faktiskt hittade något av värde - i alla fall om man är RPB-nörd.

För även om jag har ett ganska välfyllt extralager med Jaegerinstrument, efter förra veckans inköp, så kunde jag inte motstå en oljetrycksmätare av samma modell som sitter i RPB GT:n. Vem vet man kan ju ha en otrolig otur med sina oljetrycksmätare eller så kan den säkert ingå i någon framtida räddningsaktion av någon RPB-kompis bil.

Och ännu längre in i lumpboden låg ett gammalt nummer av Illustrerad Motorsport från 1972. Dels var tidningen fräsch och luktade inte mögel (vilket de brukar göra) och när jag började bläddra i den visade det sig att det faktiskt fanns lite RPB-grejer i den också. För förutom annonsen där RPB-fabriksföraren Peo Boström sålde sin Formel V av 70-års modell och det var kanske den annonsen som Västeråsaren Weine Holmberg såg och slog till på en riktig vinnarbil.

Dessutom fanns annonsen nedan med om en fabriksbyggd RPB Piraya med en 100-hästars Porschemotor och magnesiumfälgar.

Det är just det här som är det jobbiga med att läsa sådana här gamla tidningar samtidigt som man tillsammans med några RPB-kompisar genom åren försökt kartlägga alla RPB-bilar. Är det här en känd bil eller någon ny att upptäckas? Det var inte många som var "fabriksbyggda", så vilken kan det här vara eller var det bara ett sniket försäljningsargument? Är det någon som har ett exemplar av telefonkatalogen över Stockholmsområdet från 1972? Det här måste utredas!

Inga kommentarer: