lördag 21 maj 2011

Historiens bästa barnfind?

I USA pratar man ofta om Barnfinds - med andra bilar hittade i lador. Och historiens bästa och tuffaste måste absolut vara den här Auto Union Type D som 1976 återfanns i Moskva och räddades av ordförande i Litauiska veternbilsklubben precis innan den skulle skrotas och skäras upp.

De här bilarna hamnade på den ryska sidan av järnridån efter andra världskriget och enligt ryktena gick de till skolor och forskningsanläggningar där man dissekerade tekniken. Ytterligare två bilar återfanns efter att järnridån föll.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fräcka bilder. Nedanst. text är saxat från en drapa jag skrev om P-wagen för länge sedan.
/Martin

Vad hände sedan med Auto Union bilarna ?

Om vi nu återgår till Auto Union bilarnas framfart, så måste man säga att dom gjorde succé i de tävlingar dom ställde upp i vid slutet av 30-talet. Sista loppet som Auto Union bilarna var med i var Belgrads GP 1939. Men andra världskriget stod för dörren och bilarna gömdes undan i en gammal gruva inte långt från där de byggdes i Zwickau. Mercedes lät istället placera ut sina bilar på olika platser i landet på ett sätt så de allra flesta kunde hittas efter kriget. Auto Unions gömställe var däremot inte lika säkert. Tyvärr upptäcktes de av ryssarna när de tog över kontrollen av området 1945. Samtliga 18 Auto Union vagnar som fanns där, inklusive alla delar kom därmed att transporteras på tåg till Moskva. Meningen var att man efter kriget skulle starta en inhemsk verksamhet på biltävlingsområdet där de extrema tävlingsbilarna skulle komma till användning, men sedan projektet misslyckats kom de att sändas ut till biltillverkarna och tekniska institut i Ryssland för studie. Endast ett Auto Union chassi (typ C) från 1936 stannade kvar i landet då det innan krigets utbrott stod uppställt på Deutsche Museum i München. Denna bil ägs idag av Audi och har nyligen fått en ny kaross gjord till den. Från de övriga bilarna som hamnade i Ryssland var det knäpp tyst tills en V-12 typ C plötsligt dök upp i Tjeckoslovakien. Den blev renoverad av Colin Crabbe i England och senare såld till en samlare i Asien. Två andra exemplar, bägge V-12 typ D smugglades ut från Ryssland i delar under en längre tidsperiod, den ena var en -38:a och den andra var en -39:a. Båda renoverades till nyskick hos Crosthwaite & Gardiner i England. Audi koncernen äger en av dessa bilar idag. Den enda kända kvarvarande V-16 modell dök plötsligt upp i Riga 1977, i veteranbilklubbens museum. Den var komplett men i dåligt skick. Den renoverades lätt men motorn fungerade tyvärr inte. 1995 köpte Audi bilen och firman Crosthwaite & Gardiner fick ånyo visa sin stora skicklighet att återställa denna bil till nyskick. Just detta exemplar blev klart precis i tid till årets ”Goodwood Festival of Speed”.

Vart resten av Auto Union bilarna tog vägen är idag ett stort mysterium.