lördag 30 augusti 2008

Rosersberg 30 augusti

Var med yngsta dottern på Automobil Classic Cars på Rosersberg utanför Stockholm och spanade in Porschar och lite andra tuffa bilar. Jag kände mig faktiskt lite stolt över att jag i alla fall lyckats uppfostra en av mina två döttrar till att vara lite intresserad av bilar i allmänhet och Porschar i synnerhet. Och trots sina 3 år så lyckades hon peka ut vilka bilar som var Porschar och vilka som inte var. Bland de första bilar vi såg inne på området var den här 912an, som hon med en gång poserade bredvid. Hon konstaterade också att nästan varannan bil på Rosersberg var trasig eftersom de hade tappat taket.

En solklar favorit var den här Carrera 2an från 1963 - japp en riktig Carrera 2 ingen falsk varubetäckning här inte. Jag kröp under och såg oljekylarledningarna från de främre oljekylarna och dessutom hade den Carreraattribut som varvräknare till 8000, hastighetsmätare till 250 km/h, träratt och Carrerakjol. Förutom att en Carrera 2 ligger högt upp på önskelistan för oss 356-fantaster så kan man bara älska skicket på den här bilen. Absolut inget överrenoverat utan enbart ett härligt bruksskick.

Carrerakjol - mumma!

Spana in den underbara Carrera 2-motorluckan med nät istället för galler. Men nätet avslöjar en sak - det satt inte någon Carreramotor i bilen just nu utan istället satt det en "vanlig" stötstångsmotor.

Favorit nummer 2 var den här härliga Pre-A 1500 från -52. Härligt skick med fin lack. Det är något speciellt med så här tidiga Porschar.

En annan favorit var den här läckra bus 911an som kille här i Stockholm äger. Rakt igenom bus med Carrerabreddning, ankstjärt och JP-fälgar.

911a med ANSA-auspuff. Tyvärr hörde jag aldrig hur den lät när den stack iväg.

Underbart läcker 911T i mysig orange lack. Tufft avgassystem.

Och slutligen en dekaltrimmad Gulfblå 914

1 kommentar:

Super 90 sa...

Läckra bilder, specielt 356 Carrera 2.