söndag 2 mars 2014

Fantastiska bilder med en underbar story

Ibland får jag små trevliga mail med bilder och en berättelse från er läsare. Det är jättekul och fantastiskt hedrande att ni låter mig få låna er egna gamla bilder. Mycket roligare än de bilder som jag snokar reda på ute på nätet. De här bilderna fick jag från den alltid lika trevliga Lasse och de är från en istävling i Uppland förmodligen runt 1970. En rolig kuriosa är att Lasse var kompis med han som byggde min RPB GT (kallades Whisky-Lasse) och dessutom var det Lasse som trimmade den motorn som då satt i RPB:n.

Bilderna kommer från Lasses egna album och den kursiva texten är hans kommentarer till bilderna.


På den första bilden som du får ser du ett antal vw`s och en Saab. Det är en isbanetävling i norra Uppland, året var 1969-1970, skulle jag tro. Föraren i Saaben hade problem i starten, med de start snabba folkorna. Saaben var en vältrimmad ban bil och folkorna var vanliga rallybilar. Föraren i Saaben gick senare över till att köra vw, föraren var jag.



Det här är som du ser samma tävlings dag och det är ett gäng R8-Gordinis. Dessa bilar var det optimala på isbanetävlingar, folkorna hade inte en skugga att hänga med, inte heller Saabarna om det var en kort tävlingssträcka. Jag ägde en Gordini ca 2 veckor. Jag rullade på väg till en tävling.



Det här tror jag var finalen. I hundkojan sitter en av de mest berömda banförarna i Sverige.



Här ser du den berömda föraren av hundkojan. Det är som du ser Picko Troberg, han våt och en aning förbannad. Hans bil stannade på målrakan i en vatten samling. Som du ser tittar han på fotografen och undrar säkert, fan vad den där fotografen liknar mig. Fotografen som ganska mycket påminde om Picko, med sin stora hårsamling ovanför överläppen, hade nog liknande tankar. Fotografens namn var Whisky Lasse, som för tillfället använder min Instamatic kamera och har sin bil parkerad ca. 200 meter bakom sin rygg. Bilen var en röd RPB GT.


PS - Jag slog Picko, jag kom i alla fall i mål. Whisky-Lasse gillade min hårt timmade Saab, men han sa att den bullrade åt helvete för mycket. Saaben var ofta tillsammans med RPB´n inne i F-16 verkstad för tillsyn inför tävlingarna.


Stort tack för bilderna och berättelsen Lasse!

Inga kommentarer: