söndag 15 september 2013

Alla är vi små i början


I den här källarlokalen i Majelden i Linköping låg Biltemas första butik. Var bara tvungen att gå förbi och ta ett foto på den när jag passerade för ett tag sedan. Jag har varit inne i den Biltemalokalen med min pappa när jag var i 4-5-årsåldern då vi skulle köpa en nytt avgassystem till SAAB 95:an. Och jag kommer fortfarande ihåg hur tufft man tyckte det var med en hel lokal full med bildelar och avgassystemen stod uppradade ut med ena vägen. Eftersom det var gångavstånd från där vi bodde och Biltema så gick vi hem och pappa bar avgasröret på axeln.


Redan då i mitten av 70-talet var Biltema ganska stora på postorder och verksamheten gick bra för grundaren/ägaren körde i mitten av 70-talet en Merca 450 SEL, en Rolls och en blå Porsche 911 Targa - speciellt Rollsen gjorde intryck. Anledningen att jag har koll på hans dåvarande bilpark var att han bodde granne med min bästis. Och en dag skjutsade han oss i Mercan när vi skulle åka till min bästis pappas jobb. Även om det var fränt och lyxigt jämfört med en SAAB 95:a och kompisens pappas Volvo Express så var vi lite bittra att vi inte fick åka i Rollsen - det var ju den vi drömde om.

Inga kommentarer: