söndag 7 april 2013

Efterlysning: Sportvagnen & Vi + SRK


Som den hamster och samlarnörd jag är så känner jag mig inte nöjd för ens samlingarna är kompletta. Dessutom finns det någon än så länge lite grumlig tanke/dröm om att kartlägga den Sportvagnsklubbsepok som fanns i slutet av 50-talet och i början av 60-talet. Så om det är någon som sitter och tjuvhåller på och samtidigt kan tänka sig sälja de nummer av tidningen Sportvagnen och Vi som jag saknar så är jag väldigt intresserad. De nummer jag saknar är de som gavs ut under åren 1958, -59 och -60. Dessutom är jag på jakt efter nummer 2, 4 och 5 från 1961 och eventuellt om det kom ut några nummer 1961 efter dubbelnumret nr 8-9/-1961.


Tidningen Sportvagnen och Vi var en tidning (eller organ som man sa på den tiden) för de SSF-anslutna Sportvagnsklubbarna. SSF stod för motorhistoriens tuffaste paraplyorganisation - "Sveriges Sportvagns Förare".


I så fall skicka ett mail till mig på luftkyld@gmail.com


En annan verksamhet som jag också letar info om är SRK - Svenska Racerförarklubben - en klubb där racerförare som Jo Bonnier, Erik Berger, Harald Kronegård utbildade "sportvagnsförare" att bli bättre förare.


Jag har någon artikel om SRK i en gammal Bilsport från 1963, men är det någon som har ytterligare info eller var med på någon av kurserna så får ni gärna maila mig och berätta. Och om det är någon som har ett SRK-emblem som på bilden ovan och kan tänka sig sälja det så köper jag det mer än gärna.

Min mailadress är som sagt luftkyld@gmail.com

2 kommentarer:

Anonym sa...

Frågan om Svenska Racerförklubben kan jag berätta lite om. Jag blev invald som medlem 1962, tror jag. Man blev kallad till ett medlemsskap. Klubbens sekreterare avled 1963 eller 1964. Vill minnas hans namn var Ceverin & han tog med sig medlemsmatrikeln i graven. Jag har en klubbnål någonstans. Då jag började tävla på bana 1960 deltog man ej i någon kurs. 2 förare skulle intyga, man kan köra bil. Detta gjorde Tommy Wiking journalist & Gunnar Friberg också journalist. Jag deltog något senare i ett antal racerförarkurser då som lärare i Karlskoga, Skarpnäck & Anderstorp.

Jan-Eric Nenne Andreason sa...

Anonym är jag Jan-Eric Nenne Andreason, som skrev insändaren 31 jan 2022. Vad jag minns, fick jag ett brev, att jag 1962 var invald i Svenska Racerförarklubben & fick en klubbnål, som jag hittade härom året. Jag var nog den yngsta medlemmen & de flesta medlemmarna har nog nu lämnat jordelivet. 1959 körde jag utan framgång ett antal OT-tävlingar med Volvo Amazon. Jag tävlade på bana 1960 - 1967. Började med Riley 1.5 & därpå Morgan Plus 4 sedan Speedwell Sprite & Lotus XI Le Mans. Sommaren 1967 började jag köra båttävlingar offshore , vilket jag gjorde i c:a 10 år. Första tävlingen var nog Finn Golf Race med Jonny Lundberger som navigatör. Sedan Roslagsloppet med P-G Axdal som navigatör. Från mitten av 80-talet blev det hästtävlingar mest parkörning i drygt 25 år. Jag glömde visst tonårstiden, då det var hopptävlingar med häst.