lördag 2 februari 2013

Klar!

Nästan någon form av existentiell kris - RPB:n är klar! Igår precis efter lunch fick jag ett mail från Rainier med ämnesraden "Klar!" där han berättade att det nu gick alldeles utmärkt att hämta bilen. Wow -panik. Snabbt som tusan ringde jag och bokade ett släp och som tur var föräldrarna här och förutom medhjälpare (pappa) så kunde vi använda deras större och bättre dragbil.

Och jag har till och med provkört den. I och för sig bara backat ut den från garaget - helt obefintlig bakåtsikt - och kört upp den på trailern. Alltid något. Även haft lite visning på radhusgatan och obligatorisk gasning från trailern. Den fick godkänt av grannarna och den låter faktiskt inte så hemsikt mycket som jag trodde trots ANSA-ormboets obefintliga ljuddämpning.

Det har nu gått två år mellan de två övre bilderna när jag hämtade RPB-vraket på trailer i snöstorm från Östergötland där den hade fått stå i 10 år i familjens lada.

Och här är killen som gjorde det! Alltid lika glada Rainier på sin firma KCC (Klark Classic Cars) har gjort ett hästjobb med bilen och nu återstår bara lite småpyssel innan den ska besiktigas och ut på vägen igen för första gången sedan 1976 då den ställdes av. Hela tanken och målet med renoveringen har varit att bevara karossen som den är och renovera mekanik, el, chassi och inredning. Bilen ska se precis som när den ställdes in i ett garage 1976. Skattekvittot från 1976 på nummerplåten ska självklart bevaras vilken i och med avskaffandet av nya skattekvitton varje år faktiskt är möjligt.

4 kommentarer:

Perra sa...

Grattis! Hoppas du får en fin sommar med bilen!

Lusha sa...

Wunderbaar!

Robert sa...

Ser snabb ut. Stort grattis!

Anonym sa...

Stort grattis från Christer i Uppsala. Och jag kan bara skriva under på att Rainer är en toppenkille, stort förtroende för honom.