tisdag 10 april 2012

Systerbilen...

...eller snarare "broderbilen".

Nyligen fick jag kontakt med brorsdottern till Carl-Erik som byggde min RPB GT. Hennes pappa, Ingvar Larson, var inte bara bror till byggaren av min bil utan även inspiratör då han ett halvår innan min bil började byggas själv hade börjat bygga en RPB GT. Och som bröder hade tydligen både Ingvar och Carl-Erik väldigt liknande smak då deras RPB GT:s till utseende var i princip identiska. De små yttre skillnaderna var utformningen av fartranden och fälgarna. Men annars var bilarna i princip utseendemässiga kopior med samma färgsättning trots att de byggdes många mil från varandra - min bil är byggde i Luleå medan Ingvars bil är byggd i Linköping.

Men det fanns även en annan skillnad som Carl-Erik lyfte fram när jag talade med honom för många år sedan och det var att Ingvars RPB GT hade en Porsche 356-motor, vilken var betydligt mer kraftfull än VW-motorn som satt i den bilen som Carl-Erik byggde och jag nu äger. Carl-Erik berättade nämligen om att han hade blivit rejält ifrån körd när bröderna testade sina bilar på Mantorp Park under tidigt 70-tal.

Ingvars dotter har även hittat några bilder från bygget av Ingvars bil och här ser man tydligt Porsche 356-motorn som dessutom verkar ha haft en Abarth-ljuddämpare.

Och på de här bilderna ser vi att Ingvars bil hade blå gelcoat innan den lackades i sin fina orange färg med tuffa fartrand.

Tyvärr finns inte den här bilen kvar längre utan vi RPB-nördar tror att den brann upp i en garagebrand i början av 80-talet. Men man kan aldrig vara helt säker, utan plötsligt kanske vi snubblar över denna bil också - vem vet.

Stort tack Annica för bilderna!

Inga kommentarer: