fredag 6 januari 2012

Rädda ett hemmabygge!

Vissa engagerar sig i att rädda valar, regnskogar eller marsvin. Inget fel med det - utan riktigt bra och de har mina applåder alla dagar. Min egen räddningsaktion är kanske lite mindre världsomvälvande - rädda gamla hemmabyggda sportbilar.

Sedan en tid tillbaka ligger den här bilen ut på blocket. Om du vill komma till annonsen så trycker du på den här länken. Bilen (i alla fall karossen och det är ju den som är viktig) ser ut att vara i ett okej skick för att vara en sådan typ av bil och priset är helt rätt.

Bilen är ett väldigt ambitiöst hemmabygge, som var tänkt att utgöra som förstlingsbil i en serie karosser för montering på ett VW-chassi. Karosstillverkarna hade varit uppe hos RPB och studerat hur de byggde sina karosser, men efter att två karosser hade hunnit tillverkas så inföll stoppet för registrering av hemmabyggda bilar 30 juni 1970. Synd, för den här karossen kanske hade kunnat mäta sig med RPB GT och Reevor.

Jag känner den ursprungliga byggaren och har läst hans reportage om bilen i en klubbtidning och man kan konstatera att de enda modifieringarna på karossen som gjorts sedan bilen byggdes är en förstoring av de bakre sidoruterna, så här såg den ut från början och när den byggdes.

Om någon är nyfiken mer på bilens historia så kan ni maila mig på luftkyld@gmail.com så har jag mer material om bilen och kan förmedla kontakten till den bilens ursprungliga byggare.

Inga kommentarer: