lördag 23 april 2011

Påskpyssel

I höstas köpte jag fyra 356-fälgar till RPB:n. Av någon anledning har de blivit liggande liggande längst in i garaget i de kartonger som de var i när jag hämtade dem på Bussgods. Men i helgen slet jag fram dem och de var precis så fina som säljaren lovade - blästrade och primade.Efter att ha våndats länge om hur jag skulle lacka dem eller om jag skulle lämna in dem så skärpte jag mig och bestämde mig att göra det själv. Skulle fälgarna ha suttit på en toppenfin 356 så kanske jag hade lämnat in dem för pulverlack och fått dem så där "fabriksfina", men nu ska de sitta på en patinerad RPB GT vars kaross kommer att ha alla tecken av tidens tand.

För en icke-bilnörd kanske tycker att sådana här resonemang är konstiga, men det gäller att angripa problemet på rätt sätt - för med en en hemmabyggd bil som RPB:n så var det vanligt att man åkte till skroten och handlade delarna och därefter satte lite färg på dem, därför är det "helt rätt" att lacka sina 356-fälgar i den silverfärg som finns på hyllan och inte lägga ned en mindre forskningsansats på att fundera kring färgkoder och rätt lyster.

Så här blev resultatet - kanske lite för glänsigt och "blingit" men helt OK. Egentligen kanske fälgarna borde gå mer mot grått, men jag är nöjd. Om det blir för "blingit" på bilen när de väl kommer på plats får jag väl åka och sladda runt i en sandgropp för att nöta ned färgen.

Färgen jag använde var AutoK från Mekonomen.

Nu gäller det bara att hitta däck med rätt dimensioner och utseende.

3 kommentarer:

Kjell sa...

Snyggt, kollar varje dag om det har hänt något med din GT. Måste vara klar snart eller?

Jesse sa...

Snyggt!

Tobias L sa...

Ser snyggt ut! Jag minns att jag var väldigt brydd angående kulör på mina 356 fälgar. Då lyckades jag inte hitta Porsches originalkod, det närmaste jag kom var "Chrysler Argent Silver" som annars återfanns på MOPAR's Rallye wheels under muskelbilseran. Inte fullt så blingigt, men en tillbakalutad silver som lät de kromade Normal-kapslarna tala.