måndag 4 oktober 2010

Ny växellådsolja

Det har varit alldeles för få blogginlägg om min extremt lågfrekventa ordningsställande av Porschen. Anledningen är tyvärr enkel - det har skrivits lika sällan om mekandet som det har mekats. Efter mycket om och men lyckades jag komma iväg till Mekonomen och köpa ny växellådsolja till Porschen eftersom jag tänkte passa på att byta oljan innan motor kommer på plats.

Det blev Castrols 80W-90 som tydligen ska vara bra.

Efter att ha grävt bort stora mängder geggig smuts ovanför växellådan så hittade jag påfyllningsskruven.

Och efter att ha tillverkat en påfyllningsslang med tratt var det bara att börja hälla på de 3,5 liter som växellådan tydligen vill ha.

Nu är det i alla fall gjort och det är bara att bocka av byte av växellåda på att-göra-listan. Borde snart bli dags att sätta i motorn. Ska bara få tid men just nu håller jag på att drunka i allt det där andra här i livet - jobb, barnens aktiviteter och så vidare.

3 kommentarer:

Johan sa...

Det värmer i mitt Mekonomenhjärta att du valde "rätt" affär att handla oljan i :-)

Mikael Marin sa...

Hej Niklas,
Trevlig blogg du har, själv är jag novis på sociala medier och bättre på att "meka".
Det du hittade och använde som påfyllningshål på din växellåda var avluftningen. Påfyllningspluggen sitter på sidan av växellådan och utgör samtidigt nivåmärket för oljenivån förutsatt att bilen står i våg.
Hälsar,
Mikael Marin

Niklas Larsson sa...

Kul att jag kan värma ditt mekonomenhjärta Johan. Så det var alltså det jobbet du beskrev som på gång på Facebook.

Hej Martin - tack för berömmet. Det stämmer att jag fyllde på i fel hål, men när jag då kröp runt under min bil så hittade jag faktiskt inte påfyllnings-/nivåhålet. Men jag tror inte jag fyllde på för mycket. I verkstadshandboken (som inte visade nivåhålet!) stod det att jag skulle fylla på 3,5-4 liter så jag fyllde på 3,7 liter. Kändes som en bra kompromiss.