fredag 30 juli 2010

Buss på!

Efter att ha fått tillbaka motorn från min motordoktor i början av sommaren så var planerna att motorn skulle suttit i bilen vid midsommar. Men hur ofta blir det som man tänkt? Och som vanligt har jag bara mig själv att skylla. För när jag släpade upp Porschen till Stockholm för två år sedan la jag en liten geggig klump på garagehyllan som en gång varit en startmotor och tänkte "att den där lämnar jag in på en bilelektrisk firma imorgon". Gissa vad som låg kvar på hyllan när jag fått tillbaka motorn och släpat hem Porschen i midsomras till radhusgaraget? Dessutom var en av motorbultarna spårlöst försvunnen.

Så det var bara att lämna in startmotorn till en av stadens bilelektriska firmor och först idag hämtade jag startmotorn, dels beroende på några veckors Skånesemester men även på att det kändes som om jag vissa dagar var förflyttad till den gamla TV-serien Macken när jag som beige kund frågade efter en startmotor till en Porsche 356 istället för en gammal Opel.

Så här fin ser den numera ut. Jag lämnade in den med diagnosen "den är trög och seg och behöver nog lite kärlek". Startmotorfarbrorns diagnos var att motorn var det inget större fel på utan han hade snyggat till den och bytt solenid när han ändå var igång. Felet var snarare att bussningen som sitter i växellådan förmodligen var slut, vilket förde med sig att innandömet i startmotorn gick emot höljet vilket förde med sig att det gick trögt. Han skickade med två stycken nya bussningar ifall man tappar bort den första.

Efter lite bankande så sitter nu den nya bussningen på plats i växellådan.

Efter lite provmonterande av startmotor så känns det tajt och fint. Nu återstår bara att se om det fungerar i verkligheten när motorn väl är på plats och den ska startas.

Hur gick det med den försvunna motorbulten? Jo, den hade visst legat de senaste 15 åren på "hyllan" bakom motorn. Trots att bilen skuttat på en släpvagn från Östergötland till Stockholm och även flyttats på kärra inom Stockholm så låg den snällt kvar.

Inga kommentarer: