måndag 18 januari 2010

Min första Luftkyld

Fotot är taget en kväll på Biltemaparkeringen 1980 precis innan första provturen med min Go-Cart. Jag var 10 år och Go-Carten var en 100 kubikare som pappa hade varit och köpt i Tranås. Den officiella versionen var at det var bra att jag hade några år på mig att träna innan jag var stor nog att tävla med den (var "bara" 4-5 år kvar). Inofficiellt ville nog pappa leka själv, problemet var bara att jag aldrig orkade putta igång honom.

För att överhuvudtaget kunna gasa och bromsa fick vi vända på pedalerna och för att hjälmen, som köpts av en morbror som precis vuxit ur moppeåldern, skulle passa så fick jag ta på mig toppluva. Men med skinnjacka och coola Lejonskor sittandes i en Go-Cart var man hur tuff som helst.

Hur gick provturen? Den var kort och innehållsrik. Jag gasade iväg och lyckades till både min och min pappas förvåning häva en lång och fin sladd i första kurvan på den grusiga asfaltsplanen. För att efter ytterligare några meter upptäcka att djupa vattenpölar och låga Go-Cartar inte var en mysig kombination. Det blev att slänga upp Go-Carten på takräcket igen och åka hem till mamma och byta byxor.

Nästa provkörning blev på Go-Cartbanan på Sviestad - inte lika mycket grus där och framförallt inte lika djupa vattenpölar.

Inga kommentarer: