lördag 31 oktober 2009

Ventilkåpshysteri

Jag har skrivit tidigare om när hamstrandet av delar gått över styr. Här kommer en bild från en kille som snöat in på ventilkåpor för folkamotorer.

lördag 24 oktober 2009

En annan tidig 912

Jag hittade de här bilderna på ytterligare en tidig Porsche 912 på det brittiska Porscheforumet DDK - Die Deutschen Klassiker. Bilen är från 1965 och har chassinummer 445 och man kan läsa mer om bilen på den här länken.

Här ser man hur de första 912orna hade en instrumentpanel i bilens färg. Normalt var det bara tre mätare, men den här har även fått en oljetrycksmätare.

fredag 23 oktober 2009

356 med attityd!

Hittade de här bilderna på nätet. Mattsvart rock´n roll 356 - hur tuff som helst! Man kanske borde köpa lite mattsvart målarfärg och en roller.

onsdag 21 oktober 2009

Riktigt tidig Porsche 912

För lite mer än en månad sedan ramlade Fredrik Melander över den här 80-talet stylade 912an på Blocket.se

Fredrik spontanköpte den eftersom bilen eftersom den hade rätt pris och fanns inom rimligt avstånd från hemmet. Efter att ha släpat hem bilen så upptäcktes både det ena efter det andra. Men till skillnad från oss andra som köper bilar på impuls så var det positiva upptäckter som gjordes. Eller vad sägs om ett rostfritt golv och en kaross som verkar vara i relativt sunt skick. Eller ännu bättre en 911S-motor från 1967 som efter att ha bytt tändspole hoppade igång och fungerade!

Eller hör och häpna att bilen var en 912 med tillverkningsnummer 450051, vilket innebär att den var den 51a tillverkade karossen från Karmannfabriken. Och eftersom det enligt uppgift tillverkades åtta bilar per dag så borde nr 51 tillverkats under andra produktionsveckan. Bilen tillhörde med största sannolikhet det första gänget 912or som kom till Sverige - vem vet det här kanske var Scania Vabis visningsbil.

En sådan här tidig 912 brukar i USA kallas för "painted dash-912" eftersom de hade instrumentpaneler i bilens färg med tre mätare. Inte helt olikt 356an. Men på den här bilen har originalinstrumentbrädan blivit utbytt mot en från den senare delen av 60-talet.

Nu har Fredrik ett litet delikat dilemma - han har nämligen redan en trevlig 911 från 1973 och två tidiga Porschar tycker Fredrik är en för mycket så han kan tänkas skilja sig från bilen med eller utan motor. Vill ni komma i kontakt med Fredrik så kan ni maila mig på Luftkyld@gmail.com så förmedlar jag kontakten.

tisdag 20 oktober 2009

Man vet att man är entusiast...

...när man har originalnyckelringen. För några år sedan kom jag över ett exemplar av de nyckelringar som gjordes i reklamsyfte av RPB i samband med lanseringen av RPB GT2 1982. Men med tanke på att nylanseringen av RPB-karosserna inte blev någon jättesuccé, utan att det tillverkades 3-4 GT2-karosser så finns det nog inte för många nyckelringar ute på marknaden.

Nu gäller det bara att göra i ordning bilen så att jag kan sätta fast nyckelringen i bilnyckeln.

torsdag 15 oktober 2009

Tidspessimism!

Ibland undrar jag om jag någonsin kommer få ut Porschen på vägen. Egentligen är det mest småplock men det lär inte laga sig självt. Vem vet, bilden ovan kanske är tagen utanför den lokala bilprovningen på mig och min fru när jag äntligen fått ut bilen vägen.

tisdag 13 oktober 2009

Det finns alla sorters Porscheentusiaster

Det finns många som har fördomar om Porscheägare - att det ska vara slibbiga små brats som har bilen för att imponera med runt Stureplan i Stockholm. Men de flesta Porscheägarna är genuina entusiaster som gillar Porschar. Att den här killen inte tillhör den första kategorin framgår ganska klart, men varför har han lagt jakttrofféerna på bilen?

Om man bortser från jakttrofféerna - vilken frän Pre-A Porsche 356!

Sökes!

Det är lika bra att erkänna att jag är en förläst motorlitteraturnörd. Och efter att nyligen burit ned alla motorböcker och gamla motortidningar från vinden där de varit undangömda ett halvår när källarens biblitek renoverades, så kan jag konstatera att det var väldigt många påsar med böcker och tidningar. Men nu är allt nedburet från vinden och konstigt nog fanns det några luckor kvar att fylla i bibliotekets bokhyllor.

Är det någon som sitter och tjuvhåller på ett exemplar av boken ovan - Hot Rod Magazines bok om VW-trimning från 60-talet. Boken fanns ganska ofta utannonserad i den insomnade svenska motortidningen Start & Speed så några exemplar ska nog ligga och damma i svenska bokhyllor. Har du något exemplar som du kan tänka dig att skiljas ifrån - maila mig på Luftkyld@gmail.com

fredag 9 oktober 2009

Finsk Reeva GT

Jag hittade den här bilden på en finsk blogg. Tydligen har en av de ungefär 20 tillverkade Reeva GT letat sig vidare till Finland.

Titta gärna även på mina tidigare inlägg om Reeva GT genom att trycka på den här länken och den här. Trevlig läsning och om det är någon som har bilder eller historier om Reeva GT så är det bara att maila på Luftkyld@gmail.com

onsdag 7 oktober 2009

En helt vanlig dag på Nürnburgring - del 2

Helt plötsligt gick det väldigt fel för Porsche 356-föraren i en av Nürnburgrings knepiga kurvor.

And he walked away! Tänk på att de här bilderna är från pre-störtbågetiden!

En helt vanlig dag på Nürnburgring - del 1

Full satsning med en bubbla i Nürnburgrings tekniska kurvor kan ge det här resultatet.

Kolla in nästa vilt satsande bubbla som är på väg mot olycksplatsen.

tisdag 6 oktober 2009

Storleken har betydelse!

Ni som tyckte att bromsoken på en 911S är stora - it´s nothing! Kolla in den här fräna bilden av ett 911S-bromsok bredvid ett 935-bromsok.

Tack för bilden Nicke!