onsdag 30 september 2009

GHIA på Bonneville

Titta och njut av de här bilderna på en Karmann Ghia från 1959 med en Denzelmotor. Om Oettinger/Okrasa-motorerna var tuffa på sin tid och svåra att hitta idag så är Denzelmotorerna riktiga värstingar och något av en helig Graal att hitta idag.

Bilderna är lånade från teamets egen hemsida som ni hittar här. Läs och njut.

fredag 25 september 2009

Racing PLAST AB

Alla biltillverkare har inte fyrfärgsklatschiga broschyrer. Ibland funkar det med maskinskrivet blad med tre bilder.

RPB GTn från Linköping som omnämns i texten och som skulle varit utrustad med Porschemotor och klarade över 200 knyck var med största sannolikhet syskonbilen till min bil. Carl-Erik som byggde min bil hade nämligen en bror som byggde en till utseendet exakt likadan men med en 60-hästars Porsche 356-motor. Om det räckte för att hetsa upp GTn i över 200 är kanske lite mer osäkert, men det står ju i "broschyren" och då måste det väl stämma för biltillverkare brukar väl aldrig skarva på sanningen - eller? Tyvärr säger ryktet att den bilen brann upp under 80-talet, så möjligheten att testa toppfarten med den bilen kan man nog glömma. Här under visas en bild på hur bilen såg ut.

Men samtidigt finns ett annat att det fanns en blå RPB GT i Linköpingstrakten under början av 70-talet. Och den bilen har vi aldrig lyckats spåra och vi har inte heller lyckats placera någon av de kända bilarna i Linköping utom den ovan. Det är alla dessa rykten som håller igång oss RPB-fantaster.

tisdag 22 september 2009

Folkor i saltöknen!

Under en bilentusiasts liv måste man besöka några heliga platser, som Nürnburgring, SPA, Monza och de amerikanska saltöknarna i Bonneville. Jag har alltid gillat bilderna från Bonneville där massor med amerikanska fartjunkies i diverse galna fordon försöker slå diverse rekord. Fullt ös rakt fram utmed en svart linje genom den vita saltöknen.

Eftersom amerikanerna har en förkärlek till att skapa väldigt många klasser så finns det självklart klasser för 30-hästars VW 1200 - allt ifrån original till turbomonster. Läs gärna mer på den här hemsidan.

Och tydligen finns de dem som provar sin gamla Super Ve i saltöknen också - fränt!

söndag 20 september 2009

Dekalfynd på Tradera

Shopade en liten trevlig dekal på Tradera idag. Kommer sitta som en smäck på RPBn med sina norrländska ursprung. Enda gången jag tidigare har sett den här bilden med "Team Norrland" var i den norrländska motortidningen Motorbiten som levde under några nummer i slutet av 60-talet. Är det någon som vet något mer om "Team Norrland"? Maila mig i så fall på Luftkyld@gmail.com

Historisk racingbil anno 1983

Fick härom dagen de här fina bilderna från min Porschebildsmeccenat Thomas L på den 356 från 1959 som han körde historisk racing med under 1983. Tufft Champangegul med B-front, äkta Carreramotorlucka, kromade 5,5 tumsfälgar, Abarthljuddämpare och trimmad S90-motor.

När jag fick bilderna i mailen var det lite av en flashback eftersom jag såg bilen i sin premiärtävling på Mantorp då Thomas brottades med en läckande bensintank. Visst är det märkligt att man kommer ihåg exakt vad som hände under en dag på Mantorp när man var 13 år samtidigt som man knappt minns vad man gjorde på jobbet i förrgår.

onsdag 16 september 2009

Dagens länktips!

Porschehistorikern och Porschelitteratursäljaren Der White har på sin sajt skapat en underbar sida med annonser och bilder på tillbehörsfloran från 60- och 70-talet till 356orna. Tryck på den här länken och njut.

tisdag 15 september 2009

Miljöklassad Porsche anno 1959

Jag fick precis de här bilderna av min Porschebildsmeccenat Thomas - tack än en gång Thomas!

Bilderna är på en gammal pre-A Porsche 356 som amerikanska General Electric 1959 använde som provbil för att testa elmotorer i bilar.

Gillar P-symbolen på motorluckan.

Många batterier blir det. Mysigt att ha dem bakom nacken i baksätet.

Och slutligen kraftpaketet.

måndag 14 september 2009

Tufft - men varför?

Tuff bild från den tiden då showbilar var som fränast. Visst är den tuff, men den stora frågan är ändå varför?

lördag 12 september 2009

Holley Bugspray-festival!

Jag har lite svårt med prioriteringar när det gäller renoveringen av min RPB GT. Det bilen behöver är en totalrenovering av allt som egentligen inte har med karossen att göra. Att samla delar till en kommande renovering är också bra, men till en viss grad!

För några år sedan kom jag över en Holley Bugspray-anläggning - ett klassiskt VW-trim från slutet av 60-talet och början av 70-talet. Min tanke är att den ska sitta på RPBn som är byggd 1970, både tidstypiskt och lagom mycket trim på en VW 1500-motor.

Ett tag efter att jag köpt den första kompletta anläggningen så kom jag över ytterligare en komplett anläggning i lite mer slitet skick - perfekt som reservdelsanläggning var min tanke. Dessutom följde det med ett snyggt kromat insug.

Efter de två inköpen borde allt vara lugnt och fokus borde flyttas till att köpa sådant som verkligen behövs inför renoveringen som golvhalvor och mekaniskt och en ny elhärva. Så skulle nog en rationell människa tänka! Men vad gör man när man får ett mail om jag var intresserad av att köpa en oanvänd Holley Bugsprayförgasare för en rimlig peng? Tja - det var väl bara att slå till. Och helt plötsligt satt man med tre (!) förgasare.

Och gissa vad som hände samma dag som den affären var klar och betald - Jo, det plingade till i mailinkorgen igen. Ytterligare en trevlig bilentusiast undrade om jag inte var intresserad att köpa en komplett Holley Bugsprayanläggning med ett kromat Edelbrockinsug. Anläggningen skulle vara i toppenskick och förmodligen bara använd någon säsong och sedan 1972 legat inslaget i tidningar. Priset var bra och efter att ha sett bilderna var det bara att slå till.

Så snälla snälla alla bilentusiaster därute - maila inte mig om Bugsprayanläggningar. Jag har fyllt kvoten för resten av mitt liv. För visst skulle jag kunna sälja någon anläggning, men frågan är bara vilken?

Föresten är det någon där ute som sitter på en helt orörd Holley Bugsprayanläggning i en ouppackad originalkartong? I så fall kan jag vara intresserad.

tisdag 8 september 2009

Ännu ett Traderafynd!

Vann precis den här tuffa planchen på Tradera för 49 kronor. Hur tuff som helst. Nu återstår bara familjerådet om var den ska hänga i huset.

Vattenkyld drömbil!

Jodå - de finns! Jag har alltid velat ha en Audi 100 S Coupé i fint originalskick. I dagsläget känns det ändå avlägset att utöka bilparken, men en svensk originalbroschyr på 24 sidor hittad på Tradera har jag i alla fall plats för.

Problemet är att att ha-begäret nu blev ännu större.

måndag 7 september 2009

Lite godis!

Jag fick den här bilden på lite Porschegodis i mailen för ett tag sedan. Eller vad sägs om Weber 46or med höga insug, Bosch dubbeltändningsfördelare och Carrera 6 kolvar. Alltsammans sitter i vanliga fall i en 914/6 i Stockholmstrakten.

söndag 6 september 2009

Silentia-RPB återfunnen på museum i USA!

I januari förra året skrev jag om en RPB GT ombyggd till eldriven miljöbil under namnet Silentia. Kolla på det blogginlägget genom att trycka på den här länken. Men som alltid när man ser en bild på en gammal bil så undrar man var är den nu?

Men plötsligt händer det - den här gången i form av ett mail från Mats Andreasson där han berättar att den står på ett museum i USA. Tack Mats för tipset! Men hur tusan hamnade den i USA?

torsdag 3 september 2009

Glory days!

Det fanns en tid när min Porsche inte stod och samlade damm i ett garage. På den gamla goda tiden lekte den med sina Porsche 356-kompisar och andra tuffa sportbilar i historisk racing-heaten. Det är inte konstigt att bilen står och ser deppig ut och drömmer tillbaka till the glory days!

Jag fick de här bilderna från min bildmeccenat Nicke. Bildernas konstnärliga touch kommer från att Nicke suttit och fotograferat bildduken när han gick igenom sina gamla diabilder. Kreativt och fränt!