måndag 30 juni 2008

Nästan klar till tävlingssäsongen

Hittade den här bilden på theSamba.com för ett tag sedan. Jag vet inte vilken klass bilens ägare hade för ambition att bilen skulle tävla i, men det ser inte ut som historisk racing precis. Verkar snarare vara någon form av korsbefruktning mellan NASCAR och folkrace. Och hur var det tänkt att föraren skulle kunna svänga med så feta slicks i de där små hjulhusen, för så fort du kommer över 5,5- 6tum fram så påverkas 356ans svängradie.

Första gången jag såg bilden så kom jag att tänka på ett uttryck som brukar användas av svenska Porsche 356-klubbens inre krets på bilar som är lite ombyggda och "preppade", nämligen uttrycket "Alles original". Passande eller vad tycker ni?

tisdag 24 juni 2008

Ännu mera 356 på Bonneville

Den här heltuffa 356 från 1951 lyckades enligt en artikel i tidningen 911 & Porsche World 1997 göra 137 mph på Bonneville. Det motsvarar ungefär 220 km/h, vilket inte är helt fy skam med tanke på att det sitter en 356-motor från 1962 i bilen nedtagen från 1600- till 1500-kubik bestyckad med gamla hederliga Solex 40-förgasare.

måndag 16 juni 2008

Mera 356or på Bonneville

Den här bilden är en av mina absoluta favoriter alla kategorier. Kolla in de underbara 356orna med sina övertäckta framhjul. Men jag hoppas att de fällde upp suffletten på cabben, för annars tror jag inte aerodynamiken satt som en smäck. Båda Porscharna ser ut att vara riktigt tidiga bilar - det här är bara så tufft!

I ärlighetens namn måste jag väl även erkänna att Jaggan i bakgrunden också är ganska läcker.

fredag 13 juni 2008

Speedster Carrera på Bonneville

Jag har alltid gillat tävlingarna i de amerikanska saltöknarna i Bonneville. Det är något riktigt tufft med att bara tokgasa rakt fram med en linje som enda riktmärke i hopp om att slå någon form av hastighetsrekord.

Hittade den här läckra bilden på en Speedster Carrera som har tävlat i Bonneville på Speedster Carrera-registret . Men när den tävlade på Bonneville satt det inte någon Carreramotor i bilen utan en trimmad Porsche 1300-motor nedtagen till under 1250 kubik.

Här kommer ett klipp från registersidan om bilen: The early history from this car comes from the 356 Registry magazine volume 25, number 4. Originally, the car was owned by Loyal Katzke, an imported car dealer in Omaha, Nebraska. He raced the car in a SCCA race in Denver and finished second in class. Later in 1956 the car was sold to John Peters, also of Omaha. He entered it in the race at Elkart Lake and finished fourth overall. The engine failed because of poor lubrication and a second engine was purchased. The car was sold again and this owner used it as a daily driver until the second engine also blew. The engines were taken apart but the work wasn't finished. In 1962, Tom Bruch bought the car, when he found it in a garage in Cedar Rapids. He used the Speedster for speed runs at the salt flats at Bonneville. In 1967 he set a record in the 1250cc class, with a pushrod engine based on a Typ 506 case. In 1975, Mark Bouljon bought the car and used it for autocrossing until 1982. It has been in restoration for several years untill it was sold through European Collectibles in early 2003 to Athos dr. Boco from Ferrara, Italy. A four-cam engine was prepared by Bill Doyle. The resoration is carried out in Italy an the car will be used in historic race events.

torsdag 12 juni 2008

Filmen Le Mans på svt idag!

Klockan 22.25 idag visar tv2 Steve McQueens fantastiska film Le Mans från 1971. Det är en av de märkligaste filmer som jag sett. Steve McQueen hade sånt fokus på att göra coola filmningar att han glömde skriva manus till filmen och ha en regissör. Först efter halva filmen kommer den första riktiga repliken och innan dess är det endast fokus på tuffa dueller mellan Porsche 917 och Ferrari 512, men för oss bilentusiaster är väl det ingen nackdel.

Filmjobbet gjordes under 1970 års tävling med en ombyggd Porsche 908/2 som faktiskt deltog under själva tävlingen med en stor kamera monterad i fronten. Och alla Porsche- och Ferrerientusiaster kan vara lugna för i scenerna där både Porsche 917 och Ferrari 512 kraschar är bilarna egentligen bara ombyggda Lola T70-chassin med karosser från Porsche och Ferrari. Och en Lola är ju bara värd några miljoner idag, så det var nog ett riktigt beslut - eller?

Och för alla er som undrar när Louise Edlinds, alias Malin i Saltkråkan, karriär tog ett slut, så hittar du svaret på det i den här filmen. För hennes insats som flickvän till en av Steve McQueens konkurrenter höll kanske inte riktigt Oscarsklass. Eller är det någon som sett till henne efter 1971?

onsdag 11 juni 2008

356 i täten

Hittade den här tuffa bilden på två 904or och en 356. Den vita i täten ser riktigt tuff ut utan stötfångarhorn men med carreralist på stötfångaren.

fredag 6 juni 2008

Roadster and Spyder at Riverside

Ännu en bild från 60-talet med tuffa Porschar. Den här gången en rejsig Roadster och en modifierad Spyder. Bilden ska vara tagen på den amerikanska tävlingsbanan Riverside. Spana in fälgarna på Spydern, det är inte varje dag man ser en Spyder med tuffa tillbehörsfälgar.

tisdag 3 juni 2008

Reeva GT från förarplats

Fick ett mail här om dagen från killen som ägde den störttuffa Reeva GTn som jag skrev om för två månader sedan. Han skickade en bild från förarplats på Reevan - tack Ulf.