fredag 18 april 2008

Fynd hos lokala däcksverksta´n

Jag lämnade här om dagen in bruks-Skodan på den lokala däckshandlarn för nya sommardäck. Eftersom de är så otroligt serviceminded så hade de också engagerat sig i mitt hjulbultsletande till Porschens JP-fälgar. Tyvärr kunde de inte trolla, men när jag skulle betala för hjulbytet så säger farbrorn som har firman.

- Men jag har några gamla fälgar som skulle passa din bil. Jag ska bara ned i källarn och hämta dem.

Och han kommer upp med två stycken 4,5x15 Fuchs, som bara fanns på Porsche 911 S från 1967. De här fälgarna är riktiga hardcore-fälgar, som är extremt sällsynta och kostar skjortan om man hittar några. De är gjorda i magnesium och väger ingenting. Däcksfarbrorn har haft fälgarna på lagret i evigheter och köpte dem någon gång när han bytte fälgar en gång på en 911, som hade haft 4,5orna fram. Han hade sparat undan fälgarna eftersom han tycker att de var så lätta och fina.

- Är det okej med 800 kronor för båda fälgarna? frågade farbrorn.

Det var inget svårt beslut så nu kan jag lägga två raka och fina smala Fuchsisar till samlingarna av bra-att-ha-grejer. Nu återstår bara ett litet problem - hur faan hittar jag ytterligare två stycken 4,5or så jag har en komplett uppsättning?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fyfan! Ibland ska man ha TUR!!! :D

Anonym sa...

Grattis!

Fast de är inte i magnesium, det är aluminium...och inte så dyra när allt kommer kring. Det är 5,5 som kostar betydligt mer. När du letar så tänk på att det även funnit 14 tummare för USA bilar