onsdag 12 mars 2008

Service på Le Mans?

Jag fick den här läckra bilden av Martin Henriksson, som förutom att han en trevlig blogg som finns länkad till i min länksamling också är president i VW-klubben MeanBugs - klubben för bubblor med lite mer attityd och mindre markfrigång än vanligt. Kolla gärna in http://www.meanbugs.com/ det finns några riktigt tuffa kärror där.

Hur som helst visar bilden det närmsta man kan komma den Heliga Graalen för oss 356-fantaster - en av de 10 stycken tillverkade 356SL eller typ 514. Det var en liten fortsättning på de 50 ursprungsPorscharna eller Gmündbilarna som de även kallas. Här är en lista på Gmündbilarna som jag hittade på nätet, listan är på franska så jag har inte en susning om vad som står där men man kan trycka på alla länkar och frossa i tuffa bilder.

SL-bilarna byggdes under 1951 och baserades förmodligen på de ursprungliga aluminiumkarosserna istället för de "vanliga" plåtbilarna som hade börjat tillverkas. Skälet var säkert vikten - aluminiumkarosserna var lättare. De här bilarna lyckades ta Porsches första segrar på Le Mans och det är där bilden är tagen. 47:an kördes, enligt Porsche 356-gurun Sten Sundström (tack för infon Sten) av Lachaize och Martin. Bilen var anmäld av Porsche men blev diskad under själva loppet.

Jag tycker de här bilarna är de absolut vackraste Porscharna med sina övertäckta fram- och bakhjul. Och istället för bakre sidorutor hade bilarna gälad aluminium. Underbart!

Inga kommentarer: