tisdag 26 februari 2008

ANSA-avgassystem

Jag har köpt ett gammalt sportigt avgassystem till Porschen - ett ANSA! Och jag för några blogginlägg sedan, när jag hade hittat ett Abarthsystem på ebay, skrev att jag skulle lägga band på mig själv när det gäller att köpa sådana här grejer och snarare satsa på att få ihop bilen med de grejer jag har. Men ibland griper slumpen in och styr upp händelseförloppet. I mitt fall så sprang jag in en kille som visade sig ha lite gamla grejer kvar sedan han själv körde 356.

Och kolla in skicket på avgasystemet. I de mest rättstrogna bilkretsar pratar man ofta om NOS, som står för New Old Stock och betyder att det är en gammal orginalgrej som aldrig har använts. Han jag köpte avgassystemet av hade använt det någon gång och med tanke på hur det ser är det nog enda tillfället som det använts. Titta på den orange färgen i slutrören och dekalen på den översta bilden som också sitter på slutröret. Hade avgassystemet använts mera hade dekalen "bränts av" och den orange färgen försvunnit. Idag hittar man inte ens sot i avgassystemet - vad säger ni om det?

Men det finns en sak som jag blev lite förvånad över när jag köpte avgassystemet - det väger som ett bojsänke. Jag har inte vågat väga det ännu, men det är riktigt tungt och med tanke på att man bör använda sig av bilens värmekamrare som också väger några kilo, så kommer det bli tungt. Så det är väl tveksamt om den eventuella effektvinst som avgassystemet ger kompenserar den större vikten som det ger. Men det skiter jag i - för ett ANSA-system är i mina ögon hur tufft som helst!

2 kommentarer:

Marita sa...

Hej! Om man vill köpa ett NOS ansa avgassystem till en 356, 58:a. Var söker man och vad kan det kosta?

Mvh
Marita

Niklas Larsson sa...

Tyvärr Marita. De finns inte som nya längre utan du får leta reda på ett fräscht begagnat istället. Det jag ägde (numera sålt) hade använts en gång så det finns fynd där ute.
Mvh/Niklas Larsson