Under de första åren var RPB starkt knutna till ett Stockholmsföretag som hette BEA-agenturer. Det var BEA-agenturer som initierade Pirayan och senare skötte försäljningen av den, medan fabriken låg uppe i Burträsk.
Den här bilden och den nedan tog Douglas Kennborn när han var på BEA-agenturers kontor 1968 för att spana in och beställa sin Piraya.
BEA-kontorets showroom verkar ha varit ute på gatan där man ställde sin visnings-Piraya. Den här bilen är förmodligen den mittmotorbil som ägdes av Björn Andrén som var bror till Bo Andrén som drev BEA-agenturer. Om det är den bilen så satt det en mittmonterad 75-hästars Porschemotor i bilen och den förekom i en artikel i tidningen Bilsport 1968 där den testades mot en annan plastbil - SAAB Sonett.
Samma ställe idag den 17 februari 2009. Det är synd att säga att den bilestetiska utvecklingen gått framåt de senaste 40 åren.
Det var här BEA-kontoret låg under slutet av 60-talet. På Kaptensgatan 6 - en liten trång bakgata på Östermalm i Stockholm. På andra sidan kvarteret ligger extremexklusiva Strandvägen, där showroomen för lite dyrare bilar än Pirayor duggar tätt.
Men vad är det för skylt på porten?
Lokal på Kaptensgatan 6 att hyra - hm man kanske borde hyra den och köpa gjutformerna till de finländska GT-karosserna som varit till salu i Finland sedan några år tillbaka. Bara för att se om det var bättre förr.
Diskret fotograf med flerfärgad toppluva och mobilkamera på väg tillbaka till jobbet efter en lunch ute på sta´n.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar