Det var VÄLDIGT länge sedan det lades upp några bilder på min fina lilla RPB GT på bloggen. Men den som väntar på något gott..., som det brukar heta. Målet är faktiskt att den ska få lite kärlek i år och närma sig att komma ut på vägen igen.
Så igår var jag och småpillade lite i garaget och tog tag i en grej som jag våndats över länge. När jag köpte bilen var rutramarna som var av plåt och inplastade i dörren väldigt rostiga. Genom en RPB-kamrat kom jag över nytillverkade och monterades. Vid monteringen lades det på ett lager grå primer eftersom vi inte hade någon färg i bilens kulör, som för alla son undrat är SJ:s gamla RC-loks orangea som byggaren Whiskey-Lasse köpte på lokstallet i Luleå. Efter mycket velande så åkte jag iväg till Måleributiken i Alvik här i Stockholm med den gamla rostiga rutramen som jag sparat och frågade om det kunde bryta fram exakt den färgen. De scannande av den och jag gick därifrån med en burk. Spännande, spännande - skulle det funka? Först så mmålade jag lite på den gamla och torkade med en hårtork (precis lika proffsigt som de gör i färgaffärerna) och se man på - knappt någon skillnad alls. Skitfränt! Och den lilla nyansskillnad som knappt är märkbar kan man säkert matta ut med en fint sandpapper. Hur coolt som helst att de kan scanna av en gammal grej och bryta fram en färg som funkar.
Så för alla er som undrat över färgkoden för SJ:s gamla RC-lok så har ni den här. Kanske inte lika spännande som receptet på Coca-Cola men ändå inte långt ifrån om ni frågar mig.
En annan sak jag har velat lite kring är fälgarna. Det sitter 356A/B-fälgar på den som jag lackade i silver. De blev kanske lite för "nylackade" men får duga så länge. När bilen var ny så hade den fälgsidor i aluminium som såg ut som Fuchs-fälgar från Porsche 911. Precis som mycket annat var de garanterat köpte på Biltema eller Bil-Tema som det hette på den tiden. Såna är svåra att få tag på och i ärlighetens namn var de inte jättesnygga. Istället blir det Porsche 356S-navkapslar, vilket var rätt vanliga på den här typen av bilar då man hämtade de och lite annat smått och gott från en skrotad Porsche 356. Dessutom hade "systerbilen" som Wiskey-Lasses brorsa i Linköping byggde sådana här navkapslar. Den bilen såg exakt likadan ut förutom navkapslarna och en lite annan dragning av fartranden i fronten. så det är ganska rätt med de hör navkapslarna.
Porsche 356-navkapslar finns att köpa nytillverkade men det är inte samma djup i kromat och det känns inte rätt. Dessutom kan man inte ha nya blingiga navkapslar på en bil vars yttre i övrigt är en tidskapsel. Så sagt och gjort - jag kontaktade några lekkamrater samt gjorde några fynd på diverse forum i jakten på lagom slitna och noppiga navkapslar. Kommer att bli perfekt och helt klart så den kunde sett ut 1970 om Whiskey-Lasse köpt navkapslar istället för fälgsidor från Bil-Tema.
Nästa småplock som ska göras är att fixa till en av de feta avgaspiporna som satt original på bilen. Viktigt för karman! För några år sedan när den här bilen var på G förra gången så monterades ett oanvänt ANSA-ormbo som skriker lite väl mycket 80-tal. Så nu har jag köpt in en vanliga ljuddämpare och ska montera de feta piporna från Bil-Tema. Problemet är bara att en av dem är i bra skick och har fortfarande sin röda färg inuti medan den andra som låg längst ned i "bra-att-ha-lådan" som följde med är väldigt rostig inuti, så den kommer att få bada i citronsyra och lackas röd inuti. Kommer att bli väldigt bra och dessutom viktigt för karman kring bilen.
Det var allt för den här gången - vi får se när nästa RPB-ryck kommer. Stay Tuned!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar