torsdag 2 april 2015

Efterlysning: Gamla foton från sportvagnstävlingar eller på tuffa sportbilar.


Jag har genom åren försökt samla på mig så mycket som möjligt när det gäller artiklar och bilder från "sportvagnsklubbarnas era" med andra ord åren 1958-65. Jag vet att många sportvagnsklubbar fortfarande lever och att man fortsatte tävla genom främst SSK-serien vilket är en fortsättning på de ursprungliga SSF-tävlingarna (SSF är förkortningen av historiens tuffaste namn - Sveriges Sportvagnsförare) och deras tävlingsserie. Men det var under de första åren som man kom med sin Triumph TR2 eller TR3, MGA, Porsche 356 eller Alfa och plockade bort stötfångare, navkapslar och passagerarstol för att sedan göra upp på banor som Skarpnäck eller Gelleråsen. Ibland individuellt och ibland i form av lagtävlingar mellan sportvagnsklubbarna. De klubbar som var mest aktiva var Stockholms Sportvagnsklubb (SSK), Stockholms MG-klubb, Sportvagnsklubben Göteborg, MG Car Club Malmö Centre, Sportvagnsklubben Västerås, Porsche Club Skåne, Sportvagnsklubben Skaraborg och Austin Healey Sprite Motorclub Hälsingborg.

Det finns på tok för lite skrivet om detta och den mesta informationen har jag hittat i sportvagnsklubbarna egna "organ" från den tiden "Sportvagnen och vi". Men jag är nyfiken på mer och om ni som läser det här har bilder att sälja eller som jag kan få låna för inscanning så vore det jättekul. Kanske det kan bli en artikelserie i någon tidning i framtiden - vi får se. Och även om ni inte har några bilder men kanske några berättelser att berätta från den tidiga sportvagnseran under början av 60-talet så tveka inte att maila mig på luftkyld@gmail.com

Inga kommentarer: