Även om den här DAF:en inte är luftkyld så är det riktigt roliga små bilar. Det tävlades friskt med dem under 60-talet och den här DAF 55:an kom faktiskt på 10e plats totalt i Marathon de la Route - det riktiga kraftprovet under 60-talets andra hälft där det gällde att köra flest varv under 84 timmar på Nürnburgring. Vinnare 1968 var Herbert Linge, Dieter Glemser och Willi Kauhsen i en Porsche 911 E. Året innan hade Porsche vunnit med en 911R med Sportomatic-låda.
Men en 10e plats för en DAF är imponerande! Kanske berodde det på att man i lättningsivern struntat i såna saker som racingoverall.
2 kommentarer:
Jodu, DAF var visst luftkylda. Lyftkyld boxer till och med, om än bara tvåcylindrig.
/Jacob M
Hej Jacob
Tack för di kommentar och tack för att du läser min blogg.
Det stämmer att fanns luftkylda tvåcylindriga DAF:ar - det var de tidiga DAF 600 och så vidare.
Den här DAF:en är en DAF 55 och i den satt det en fyrcylindrig Renaultmotor. Mer kraft och i det här sammanhanget förmodligen mer trimningsvänligt.
m v h
//
Niklas Larsson
Skicka en kommentar