Bilen byggdes av civilingengör Roland Hallberg i Göteborg under 1957 och utgångsmaterialet var en sprillans ny bubbla som fick offra karossen och under 9 månader transformeras till en äkta räser, som självklart kallades Hallberg Special. Civ Ing Hallberg använde sedan bilen flitigt under SSF-tävlingar (SSF = Svensk Sportvagns Förare) under slutet av 50- och början av 60-talet.
Bilen nådde en del framgångar i SSF-mästerskapets klass D, där bilar som hade 14,51 till 20,00 kg/hk platsade in och den klassen var mästerskapets snigelklass med gamla Porsche 1300 och Austin-Healey Sprite. Förutom att D-klassen var den långsammaste klassen var den också den tunnaste, så om framgångarna med en bubbla utan kaross och med orginal 30-hästarssnurra berodde på att bilen var konkurrenskraftig eller att heaten var väldigt glesa kan man fundera på. Men jag satsar en peng på det sistnämnda.
Bilden nedan scannade jag från en gammal klubbtidning från Porsche 356-klubben och bilden är tagen på danska Roskilde Ring där de svenska sportvagnsklubbarna gjorde upp i en SSF-batalj. Bilden tagen av Eskil Nihlén som då som 15-16-åring hade åkt moped ned från Skåne för att titta på räserbilarna - eloge!
Porschen bredvid Hallberg Specialaren var en gammal Porsche 1300 från tidigt 50-tal med fräna skärmblinkers.
Artikeln nedan publicerades i tidningen Sportvagnen och Vi från 1961.
Om det är någon som har fler bilder från gamla SSF-tävlingar från början av 60-talet, så skicka dem till Luftkyld@gmail.com
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar