onsdag 29 oktober 2014

Carrera 2 GT-motorluckor


Dagens nörderi är Carrera 2 GT-motorluckor. De tidiga Porsche 356 Carrerorna från 1956-års modell hade gälar på sina motorluckor för att få extra luft till Carreramotorerna. Lite beroende på årsmodell så varierade antalet gälar. De första åren var det fem gälar för att sedan bli sex stycken. Huvar med gälar hade egentligen bara Carrera GT-varianterna även om det självklart kunde beställas till en "vanlig Carrera". Huvar med gälar på Carrera GT, och även Super 90 GT, fanns till och med utgången av den så kallade T5-karossen 1961.

Men vad kom sen? Jo, på den efterföljande T6-karossen från och med 1962-års modell när bilarna fick dubbla galler på motorluckan så fanns det inte längre plats för gälar och dessutom kanske inte behovet var lika stort. Men de Carrera GT eller andra lättviktsversioner av T6-karossen hade motorluckor utan skyddande plåt över motorn.


Vanlig motorhuv på en Porsche 356 med T6-kaross. I det här fallet min dammiga bil.

Medan en Carrera 2 GT-lucka varken hade den skyddande plåten eftersom den förmodligen minskade mängden luft men även vägde. Dessutom är en Carrera 2 GT-lucka tillverkad i aluminium för att hålla nere vikten. En sån lucka är inga dussinvaror men här är en bild på en sån lucka som sitter på en 356 SC från 1965.


Det var allt från nörderi-avdelningen idag.

Inga kommentarer: